Het nut van social networking. Weer een voorbeeld (zie ook ‘De twitterende mediathecaris’).
Kwam er al twitterend achter dat er bij CMD vandaag een seminar is over 2.0. Iedereen, mits behorend tot de NHL-gemeenschap, is van harte welkom.
Zodoende zat ik om 13.00 uur in V050, en maakte dit mee:
Lykle de Vries, docent CMD, minor The Next Web, hield een inleiding over social communities in het algemeen, en over de generatiekloof……. “Jullie zijn de generatie Einstein”, begroette hij de studenten.
Gelijk werd een hashtag (#mtnw) afgesproken voor de twitterende studenten in de zaal. Zo kun je alle reacties, achteraf verzamelen.
De meeste studenten gebruiken Hyves, Flickr, Twitter, Slideshare, Marktplaats, en sommigen hebben een eigen weblog. Het filmpje “The machine is using us” geeft een goed beeld van de veranderende communicatiewereld. “We are the web!”. En, Blackboard is ‘uit’.
Advies aan afdelingen die willen communiceren, met studenten: hou toch op met het geven van een school-e-mail-adres aan studenten, maar gebruik de e-mailadressen van studenten. Zo bereik je ze het beste! Maak gebruik van de communicatiestructuur van de studenten.
En echt, posters ophangen in de gang, het werkt niet! Zonde van het geld! Stuur nog liever een (papieren) brief, met seriues logo!
De meestgebruikte communicatietools onder studenten zijn wel: SMS, E-mail, MSN, Twitter en Hyves.
Ga je, bijvoorbeeld als dienst, een communicatietool ontwikkelen, doe dat nooit, zonder de studenten (de generatie Einstein), erbij te betrekken. Zij zijn de beste adviseurs!
De tweede spreker was Marco Raaphorst, en hij vertelde de “generatie slash” over zijn specifieke bedrijfssituatie. Hij is eigenaar van een muziek/audiobedrijf, en mediadeskundige.
De tools die hij gebruikt:
- weblog
- Twitter
- Tweetdeck, voor de filterfunctie binnen Twitter
- Flickr voor foto’s
- Vimeo, voor video
- Google-tools, als docs, maps, reader, gmail, alerts
- ccMixter voor muziek, remixen
Advies: gebruik Twitter op een professionele manier.
Volgens hem, zijn populaire platforms geen garantie voor success, dus zoekt hij platforms die bij hem passen (‘tip’).
Dus gebruikt hij géén Hyves, géén Myspace, géén Facebook.
Wat levert het op / wat heeft het opgeleverd (voor mij, op dit moment):
- ik heb geleerd over CMD, waar is men mee bezig (ook actueel ten aanzien van het teamoverleg mediatheek van j.l. maandag);
- geleerd over sociale netwerken, praktische toepassingen in het onderwijs;
- geleerd over de generatie Einstein/generatie slash;
- de collegiale banden, informeel en professioneel, zijn aangehaald;
- even mijn ‘visitekaartje’ (‘mediatheek’) afgegeven, door er te zíjn;
- ik ga vast nog twitterend verder…, en houd contact……
Voor de Powerpointpresentaties verwijs ik u naar deze weblog
Kwam er al twitterend achter dat er bij CMD vandaag een seminar is over 2.0. Iedereen, mits behorend tot de NHL-gemeenschap, is van harte welkom.
Zodoende zat ik om 13.00 uur in V050, en maakte dit mee:
Lykle de Vries, docent CMD, minor The Next Web, hield een inleiding over social communities in het algemeen, en over de generatiekloof……. “Jullie zijn de generatie Einstein”, begroette hij de studenten.
Gelijk werd een hashtag (#mtnw) afgesproken voor de twitterende studenten in de zaal. Zo kun je alle reacties, achteraf verzamelen.
De meeste studenten gebruiken Hyves, Flickr, Twitter, Slideshare, Marktplaats, en sommigen hebben een eigen weblog. Het filmpje “The machine is using us” geeft een goed beeld van de veranderende communicatiewereld. “We are the web!”. En, Blackboard is ‘uit’.
Advies aan afdelingen die willen communiceren, met studenten: hou toch op met het geven van een school-e-mail-adres aan studenten, maar gebruik de e-mailadressen van studenten. Zo bereik je ze het beste! Maak gebruik van de communicatiestructuur van de studenten.
En echt, posters ophangen in de gang, het werkt niet! Zonde van het geld! Stuur nog liever een (papieren) brief, met seriues logo!
De meestgebruikte communicatietools onder studenten zijn wel: SMS, E-mail, MSN, Twitter en Hyves.
Ga je, bijvoorbeeld als dienst, een communicatietool ontwikkelen, doe dat nooit, zonder de studenten (de generatie Einstein), erbij te betrekken. Zij zijn de beste adviseurs!
De tweede spreker was Marco Raaphorst, en hij vertelde de “generatie slash” over zijn specifieke bedrijfssituatie. Hij is eigenaar van een muziek/audiobedrijf, en mediadeskundige.
De tools die hij gebruikt:
- weblog
- Tweetdeck, voor de filterfunctie binnen Twitter
- Flickr voor foto’s
- Vimeo, voor video
- Google-tools, als docs, maps, reader, gmail, alerts
- ccMixter voor muziek, remixen
Advies: gebruik Twitter op een professionele manier.
Volgens hem, zijn populaire platforms geen garantie voor success, dus zoekt hij platforms die bij hem passen (‘tip’).
Dus gebruikt hij géén Hyves, géén Myspace, géén Facebook.
Wat levert het op / wat heeft het opgeleverd (voor mij, op dit moment):
- ik heb geleerd over CMD, waar is men mee bezig (ook actueel ten aanzien van het teamoverleg mediatheek van j.l. maandag);
- geleerd over sociale netwerken, praktische toepassingen in het onderwijs;
- geleerd over de generatie Einstein/generatie slash;
- de collegiale banden, informeel en professioneel, zijn aangehaald;
- even mijn ‘visitekaartje’ (‘mediatheek’) afgegeven, door er te zíjn;
- ik ga vast nog twitterend verder…, en houd contact……
Voor de Powerpointpresentaties verwijs ik u naar deze weblog
Reacties