Doorgaan naar hoofdcontent

Bericht van een twitterende mediathecaris

Op een gegeven moment zie ik dat een van de twitteraars die ik 'follow' iets twittert in de trant van "Ik word elke keer weer gestoord van IE FF Safari en... etc." Het gaat om een twitterende CMD-student, van de NHL.
Direct word ik getriggerd. Twee dingen vallen op, de zinsneden:
- 'ik word ... gestoord';
- 'Safari'.

Nu kan ik twee dingen doen:
- ik twitter dat 'ik mijn tanden ga poetsen', en ga vervolgens mijn tanden poetsen;
óf
- ik twitter en reply de collega-twitteraar 'hi, ben je met 'Safari E-books online' bezig?' ,........en vervolgens ga ik twitteren dat 'ik mijn tanden ga poetsen' etc.
Ik doe het tweede van deze twee opties!

Dan afwachten, en na verloop van tijd mijn 'replies' checken. Soms zitten er reacties tussen. Dat is altijd spannend, en dat is het leuke van Twitter, nietwaar?
Wel, deze keer een reactie op mijn Safari-vraag!
Neen, de student-Twitteraar is niét met 'Safari E-books online' bezig, maar Safari is voor hem een geheel ander project.
Hier volgt de letterlijke reactie: '' Nee dat ging over webdesign, en alle onderlinge verschillen tussen de browsers waarmee je rekening moet houden dan".
Tekst en uitleg volgt nog, (met meer informatie), in mijn gewone mailbox.

Leuk hè, zo is dus het contact tot stand gekomen tussen een twitterende student NHL/CMD, een potentiële mediatheekklant en mij, de twitterende mediathecaris.

De moraal van het verhaal:
Vroeger kwam ik in contact met de klant, direct, via de balie. De student meldde zich aan de balie met zijn vraag, bijvoorbeeld: "Wat is het effect van het uitdiepen van vaargeul van het X-kanaal op het ecosysteem van de omgeving van het dorp Y?". Dan volgde de wandeling naar de catalogus, en dan gingen we samen, (klant en mediathecaris), in het systeem (catalogus) kijken, of we wat konden vinden over het onderwerp.

Nú kom je op andere manieren (verschillende manieren), in contact met de klant en de zoekvraag, via sociale netwerken, zoals Twitter.
Je moet je antenne altijd uit hebben staan. Zo zie je waar mensen mee bezig zijn, je blijft op de hoogte. Je moet je actief opstellen, en je mengen in een discussie, nieuwsgroep, vragen signaleren en je kennis van zaken aanbieden. Je moet actief andere twitteraars gaan 'followen', en er tijd aan besteden, om te zien of er ergens kansen voor je liggen. Eventueel sluimerende hulpvragen onderkennen en beantwoorden.
Een echte uitdaging!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Vallende fietsen

  Vandaag een dag van vallende fietsen dus leek het me beter een eind te gaan wandelen

Rondje rond de brand

Heerlijk gefietst op deze mooie herfstdag. Noem het een rondje rond Suawoude, een rondje rond de  brand . De inwoners van Suawoude waren minder blij…..

2019