Vandaag voor de tweede keer een busrit gemaakt langs de Vrij-Baan-projecten rond Leeuwarden.
Het project loopt al 10 jaar en de chauffeur rijdt ook al tien jaar deze ritten, zo zei hij. En dus wordt hij "mr Haak"genoemd. Ik was één van zijn gasten vandaag.
Het totale project heeft de provincie zo'n 750 miljoen euro gekost. En de grootste projecten moeten in 2018 af zijn, in verband met het jaar van de Culturele Hoofdstad. Als extra speerpunten heeft d provincie benoemd: kunst, onderwijs, duurzaamheid en social return. kunst verwijst naar verschillende objecten op de route, het onderwijs wordt ingeschakeld, de duurzaamheid verwijst naar materaalkeuzes en de aanleg van bijv. zonneparken. Via het laatste (social return) wil men mensen die een achterstand hebben op de arbeidsmarkt, kansen bieden om aan de slag te gaan binnen de Vrij Baanprojecten.
Plaats van opstap: Oldehoofsterkerkhof.
Zo rijden we over de pas vernieuwde Valeriusstraat, met mooie groenstroken, en waar de auto te gast is op de fietspaden, en langs de werkzaamheden-in-volle-gang rond het Europaplein. Het plein krijgt nu een turborotonde, met verschillende tunnels voor de fietsers.
Met uitzicht op het tracé van de oude uitvalsweg waar een zonnepark is gepland, gaat de bus richting Marsum, en rijden we de nieuwe haak op. De scherpe bocht, een ergernis voor veel automobilisten, is bewust aangebracht, om het verschil in type weg te markeren.
Ook aan de dorpen is gedacht:
Marsum krijgt een haven aan een sloepenroute, en Deinum krijgt een geheel nieuw sportcentrum/accomodatie, ter hoogte van De Twilling. Ritsumasyl wordt vernieuwd met ophaalbrug en nieuwe dorpskern, met in de nabijheid een bijzondere fietsbrug over het kanaal. De bijzonderheid zit in het te gebruiken natuurlijke bouwmateriaal (een biocomposiet).
Op dit moment wordt er gewerkt aan de fietstunnel gemaakt tussen Boksum en Deinum.
De Zwettebrug zal worden gesloopt. Hier is vorig weekend mee begonnen.
Aquaducten en tunnels worden voorzien van kunstopbjecten. Zo siert een morse-tegeltableau het Mata Haria aquaduct: "Mata Hari : mythe en codering komen samen". De realisatie van de aquaducten liep wel vertraging op. Er deed zich nl. verschillende keren lekkage voor, en de bouwwerken liepen vervolgens onder water. Dus de oorspronkelijke gereeddatum van 2014 werd niet gehaald.
Op naar het zuiden van Leeuwarden. Ook in het Newtonpark komt een zonnepark.
We rijden de Overijsselselaan op, waar een groene golf voor het verkeer ingevoerd werd. De kunst is nu, voor automobilisten, om de juiste snelheid te rijden, om gemakkelijk mee te "golven". Je moet niet te snel en ook niet te langzaam rijden.
Er komt een treinstation, en ook hier (Werpsterhoek) zijn weer talrijke fietstunnels gepland. Het verkeerspunt Werpsterhoek kenmerkt zich door een ingewikkeld stelsel van wegen op verschillende hoogten (soort van terp). Stoplichten zijn daardoor overbodig geworden.
Langs de Drachtsterweg ontstaat Wiarda, een nieuwe buurtschap (in ontwikkeling). Ter hoogte van de Zuidlanden kruist de weg een sloepenroute (onderdoorgang voor fietsen én sloepen). Er zijn diverse onderdoorgangen ter hoogte van Drachtsterplein en de bouw van het aquaduct is in volle gang. De oude Drachtsterbrug zal worden gesloopt, en ook daar komt een sloepenroute. Het aquaduct komt in 2017 gereed.
Dan tenslotte: langs Oostergoweg en Oostergoplein, Julianalaan naar over het Stephensviaduct, waar nieuwe op- en afritten worden geconstrueerd, an terug naar ons aller Oldehove.
zandstort af- en oprit Stephensonviaduct |
Meestal fiets ik rond Leeuwarden, en kom ik over fietspaden, door fietstunnels, langs een treinroute, en onder aquaducten, door dorpjes en langs landweggetjes.
Nu bekeek ik alles eens vanuit een ander perspectief: hoog en droog vanuit de bus, op de autoroute!
Leuk om mee te maken!
Reacties