Doorgaan naar hoofdcontent

Delen doe je met je vrienden!

Wiebe Goodijk vertelde vanmiddag tijdens een lunchlezing In Tresoar over de ontwikkeling van Leeuwarden tot studentenstad. Goodijk is directeur van LeeuwardenStudiestad. Op de website wordt informatie gegeven over alles wat studenten, die in Leeuwarden studeren, zouden moeten weten van de stad. Van studiebeurs tot winkelen, van bibliotheekvoorzieningen, woonruimte-zoeken tot theater en bioscoop.

Hoe maken we met ons allen van Leeuwarden een Love Brand. De hele stad kan nl. profiteren van een gunstig studentenklimaat. Leeuwarden telt nu zo'n 30.000 HBO-studenten, waarvan er 19.800 uit Nederland komen. Internationale studenten komen vooral uit Duitsland, China, Bulgarije en Roemenië en Litouwen. Tot 2020 is er nog groei te verwachten. Daarna zal de groei stagneren. Wat Nederlandse instroom betreft, komen de studenten, naast uit Friesland, vooral uit Groningen en NoordHolland.

Anita van der Schaaf van CH2018 vertelde nog over het Culturele-Hoofdstad-project, en wat dit betekent in relatie tot studenten en studeren, en de hogescholen. Met andere woorden, over city- en regiomarketing als instrument om meer studenten te trekken. Hoe kunnen wij slim gebruik maken van het thema Culturele Hoofdstad, en zo de stad Leeuwarden nóg aantrekkelijker maken.

Belangrijke aspecten, keuzefactoren voor de adspirantstudent, in dit verhaal zijn: de inhoud en de kwaliteit van de opleiding, de bereikbaarheid van Leeuwarden als onderwijslocatie, de invloed van sociale contacten, en het imago en bekendheid van de studiestad. De bedoeling is om een groei tot stand te brengen van de studentenpopulatie van 5% (periode 2017-2023). CH2018 heeft een bidbook waarin 41 projecten zijn geformuleerd. Een aantal 'flagships' van opleidingen spelen al een rol, bijvoorbeeld de hotel-opleiding van Stenden, of de opleidingen rond het thema Water(management) (VHL/WaterCampus). 

Wat betreft CH2018, komt binnenkort de informatievoorziening weer op gang, met een CH-krant die bij iedere burger in de brievenbus terecht komt, en een vernieuwde website met steeds actuele informatie over de stand van zaken met betrekking tot de 41 projecten.

Niet onbelangrijk is de reclame via storytelling, via de verhalen van studenten, via social media, "delen doe je met je vrienden". Je kunt nog zulke mooie billboards plaatsen langs de snelweg, de beste reclame is nog steeds een aanbeveling door een student!


Foto's: Huizenga, cop. 2015

Reacties

Populaire posts van deze blog

Vallende fietsen

  Vandaag een dag van vallende fietsen dus leek het me beter een eind te gaan wandelen

Glas

Vervelend, die glasscherven op het fietspad. Als iedereen nu eens zijn eigen rotzooi zou opruimen! Want een lekke band vindt niemand leuk. Maar gelukkig is het mooi weer vandaag, en was het goed recreëren in de berm,  wachtend op hulptroepen. En de Wegenwacht liet trouwens niet lang op zich wachten.

Hemels Blauw

Ruim zeshonderd pagina’s lang ben ik op reis geweest met de 26-jarige Emile en Joanne. Emile is jong, en heeft Alzheimer, en heeft niet lang meer te leven. Hij verlaat zijn familie en vrienden. Samen met de voor hem nog onbekende Joanne begint hij een emotionele road trip door Frankrijk en de Pyreneën. In een camper. Het wordt de laatste reis van zijn leven, Langzaam groeien de twee naar elkaar toe en wordt ook het tragische verhaal van Joanne duidelijk. Het is een reis door het leven. Ontroerend en fascinerend, door het steeds ernstiger worden van de vergeetachtigheid van Emile. Beider levens raken vervlochten. En ondertussen voel je de naderende dood. Joanne, getekend door het leven, het verlies van haar autistische zoontje, zorgt tot het einde toe voor Emile. Emile met al zijn vergeetachtigheid neemt als het ware de gedaante over van het overleden autistische zoontje van Joanne. Ondertussen krijg je een prachtig beeld van het Zuid-Franse landschap, en de reis verandert zo in een me