De essentie van het transmediale storytelling ligt in de verbinding. De verbinding van film, bloggen, krant en televisie, en vooral social media. Er ontstaat een verhaal, waarvan de onderdelen, de verhaallijnen via de diverse kanalen 'binnenkomen'. Mensen kunnen reageren op het verhaal, hun eigen ideeën toevoegen. Iedereen is onderdeel van het verhaal. De content verbreedt zich, steeds meer elementen worden toegevoegd. Kenmerken van transmediale storytelling zijn wel: de grotere, indringende ervaring met het verhaal, de interactiviteit, de participatie van het publiek, en het spelen met fictie en non-fictie. Er ontstaan dwarsverbanden gepland, en spontaan.
Toepassingen zijn te vinden in de entertainmentsector, de marketing (heel veel blogs vind je in het marketingsegment), serious gaming (denk bijvoorbeeld aan trainingen, medische sector en gezondheidszorg), en in de Alternate Reality Game. In de ARG lijken werkelijkheid en virtuele wereld in elkaar over te gaan. Over vervagende grenzen gesproken.
Keun liet een aantal leuke films zien. waaronder de eigen productie "Love Story". De film vertelt het verhaal van een echtpaar van middelbare leeftijd. Zijn de beiden nog "in love"? Wat is er aan de hand? Erg gezellig gaan ze niet met elkaar om. Kijk je op de blog van mevrouw (Bloemetjesblog) of bel je haar 06-nr, dan wordt het je al gauw duidelijker. De film, blog en telefoon samen, vertellen het verhaal. Er komt meer informatie los. En het verhaal heeft een open eind, en kan verder gaan........
Dit is een kort verslag van: Lunchlezing op domderdagmiddag 20 november 2014 door Robert Keun, docent video en transmedia storytelling aan de opleiding Communication & Multimedia Design van NHL Hogeschool te Leeuwarden.D
Foto: Huizenga, cop. 2014
Reacties