Doorgaan naar hoofdcontent

Op weg naar Ithaka.....

1894

C.P. Cavafy


"As you set out for Ithaka
hope your road is a long one,
full of adventure, full of discovery.
Laistrygonians, Cyclops,
angry Poseidon-don't be afraid of them:
you'll never find things like that on your way
as long as you keep your thoughts raised high,
as long as a rare excitement
stirs your spirit and your body...." [etc.]


Ter ere van 'mijn' vierde verjaardag!

Dit is het begin van het gedicht "Ithaka" van Κωνσταντίνος Π. Καβάφης,  C.P. Cavafy. Het spreekt zeer tot mijn verbeelding. Ik krijg heimwee naar Griekenland, waar ik zo vaak was op vakantie, zomer na zomer. Ik denk terug aan mijn Griekse vrienden.
Toeval wil dat ik nu een nieuwe fiets heb gekocht, merk: Sparta, type: Ithaka. En ik, in een melancholieke bui, droom terug naar Griekenland.
Ik hoop op een lange rijtour, met verrassingen, ontdekkingen, dichtbij huis, en verderweg.....



En dat op de vierde verjaardag van TrijntjeBlog!

Bron: C.P. Cavafy, Collectes poems, ISBN 0-7012-0551-2



Reacties

Populaire posts van deze blog

Vallende fietsen

  Vandaag een dag van vallende fietsen dus leek het me beter een eind te gaan wandelen

Rondje rond de brand

Heerlijk gefietst op deze mooie herfstdag. Noem het een rondje rond Suawoude, een rondje rond de  brand . De inwoners van Suawoude waren minder blij…..

Monument dichtbij huis

Waar is ze nou weer? Een monument dichtbij huis (Wirdum) is  Jousmastate , een grafheuvel op de plaats waar ook ooit een stins stond. Op de familiebegraafplaats liggen de  Van Eysinga’s  begraven. Heel toevallig kwam ik er terecht op mijn fietsroute vandaag. Er volgen vast nog wel mediaberichten deze week, want wat blijkt? Op 27 september is de officiële oplevering van het gerenoveerde monument.