Maandagavond 23 april ben ik naar de avond van de Social Media Club Leeuwarden geweest in PostPlaza. Het was een interessante avond, en hierbij geef ik een kort impressie van de presentaties:
Buzzcapture over social media monitoring, oftewel: hoe meet je wat mensen over je zeggen!
Hoe kom je te weten wat er over jou, over je bedrijf wordt gezegd op internet......
Daar zijn dus tools voor, en Buzzcapture doet in dat soort van tools. In 2006, bij de start van dit bedrijf, was dit onderzoek nog vrij uniek. Maar tegenwoordig is dat wel anders. De laatste drie jaar is er heel veel veranderd ten aanzien van de inzet van social media door bedrijven.
Het is van belang om bewustzijn te creëren door op een gestructureerde manier te luisteren, naar de conversaties. Belangrijk is hierbij om kennis op te bouwen, zodat draagvlak wordt gecreëerd..
Volgens de visie van Buzzcapture zijn er ten aanzien van de verschillende behoeften, verschillende oplossingen te bedenken:
- brand monitor
- full data access
- buzz analysis
- social narrowcast
- buzzcare
De conclusie mag zijn dat er opvallend veel nog-traditionele behoeften zijn bij de bedrijven. En dat het van heel groot belang is om tools toe te passen die inzicht geven in het communicatiegedrag van het bedrijf en van klanten. Daar kun je je voordeel mee doen, bij het ontwikkelen van je concept/product/dienstverlening, of hoe dan ook.....
Dan Gerald Duursma, online marketeer, over sociale media en transparantie.
De Generatie-Z (de nu ca. 15-jarigen) kan straks prima overweg met structuren, waarvan wij ( de ouderen ) nog geen idee van hebben. De smartphone is de brug tussen de fysieke en de virtuele wereld.
Klein testje tussendoor: Google je eigen naam eens, en nog eens, en liefst zo vaak mogelijk. Dan krijg je een idee van wat er over je bekend is. De werkelijkheid is niet meer te maskeren, en de virtuele wereld wordt steeds meer de echte wereld. De fysieke wereld en de virtuele wereld overlappen elkaar steeds meer.
Iedereen binnen de organisatie is van belang ten aanzien van de nieuwe media, kennis is voor iedereen teogankelijk. De accountmanager van weleer wordt overbodig! De oude marketing werkt steeds minder! En de concurrentie kijkt mee!
De oude structuur binnen een organisatie heeft de vorm van een pyramide. Top-down-management. De nieuwe structuur heeft de vorm van een (platte) pizza. Mensen verstevigen elkaar in kennisdeling! Alle medewerkers bepalen samen de identiteit van de organisatie.
De opdracht luidt: word een 'thought leader', met andere woorden: leer de nieuwe wereld kennen, zet diverse (online) kanalen uit, kies dié, die bij jezelf en bij je doelgroep passen, laat je passie zien aan de wereld, deel kennis en kunde, bouw relevante netwerken!
Met andere woorden: bouw aan je eigen online netwerk! En kies daarbij de juiste #some-mix!
En de veranderingen gaan door!
Denk bijvoorbeeld aan de Google-bril.
Met die bril op je neus (straks... binnenkort...) , raakt de wereld virtueel en fysiek nog méer verstrengeld! Let maar eens op!
Voor de presentatie klik hier!
Paul Schuringa (MCL Leeuwarden) over social media in het ziekenhuis!
MCL is een ziekenhuis met vestigingen in Harlingen en Leeuwarden. Er werken 3500 mensen, er zijn 630 bedden, en jaarlijks bezoeken 415.000 mensen de poliklinieken. De website (basiswebsite) van het MCL is gekoppeld aan een aantal #some-accounts (het landschap óm de basiswebsigte heen), bijvoorbeeld Twitter, Facebook, Pinterest, YouTube, ZorgkaartNederland. Voor het MCL is het toepassen van social media geen doel op zich, maar een middel. Social media kan waarde toevoegen, vooral wat betreft het conversatie-aspect. Social media moet ertoe bijdragen dat de communicatie van MCL een nog hóger waardeoordeel krijgt (is nu 8,3, maar het MCL streeft naar een 9). Het MCL is blij met iedere 'fan' (ambassadeur) die via social media het MCL gaat volgen.
Via social media kun je op de hoogte blijven van het laatste nieuws, je kunt meedenken en meepraten over ontwikkelingen, tips en ervaringen uitwisselen. De monitoring vindt plaats via Hootsuite, dat als tool wordt gebruikt.
Klik hier voor een compilatie van de avond (YouTube)
Buzzcapture over social media monitoring, oftewel: hoe meet je wat mensen over je zeggen!
Hoe kom je te weten wat er over jou, over je bedrijf wordt gezegd op internet......
Daar zijn dus tools voor, en Buzzcapture doet in dat soort van tools. In 2006, bij de start van dit bedrijf, was dit onderzoek nog vrij uniek. Maar tegenwoordig is dat wel anders. De laatste drie jaar is er heel veel veranderd ten aanzien van de inzet van social media door bedrijven.
Het is van belang om bewustzijn te creëren door op een gestructureerde manier te luisteren, naar de conversaties. Belangrijk is hierbij om kennis op te bouwen, zodat draagvlak wordt gecreëerd..
Volgens de visie van Buzzcapture zijn er ten aanzien van de verschillende behoeften, verschillende oplossingen te bedenken:
- brand monitor
- full data access
- buzz analysis
- social narrowcast
- buzzcare
De conclusie mag zijn dat er opvallend veel nog-traditionele behoeften zijn bij de bedrijven. En dat het van heel groot belang is om tools toe te passen die inzicht geven in het communicatiegedrag van het bedrijf en van klanten. Daar kun je je voordeel mee doen, bij het ontwikkelen van je concept/product/dienstverlening, of hoe dan ook.....
Dan Gerald Duursma, online marketeer, over sociale media en transparantie.
De Generatie-Z (de nu ca. 15-jarigen) kan straks prima overweg met structuren, waarvan wij ( de ouderen ) nog geen idee van hebben. De smartphone is de brug tussen de fysieke en de virtuele wereld.
Klein testje tussendoor: Google je eigen naam eens, en nog eens, en liefst zo vaak mogelijk. Dan krijg je een idee van wat er over je bekend is. De werkelijkheid is niet meer te maskeren, en de virtuele wereld wordt steeds meer de echte wereld. De fysieke wereld en de virtuele wereld overlappen elkaar steeds meer.
Iedereen binnen de organisatie is van belang ten aanzien van de nieuwe media, kennis is voor iedereen teogankelijk. De accountmanager van weleer wordt overbodig! De oude marketing werkt steeds minder! En de concurrentie kijkt mee!
De oude structuur binnen een organisatie heeft de vorm van een pyramide. Top-down-management. De nieuwe structuur heeft de vorm van een (platte) pizza. Mensen verstevigen elkaar in kennisdeling! Alle medewerkers bepalen samen de identiteit van de organisatie.
De opdracht luidt: word een 'thought leader', met andere woorden: leer de nieuwe wereld kennen, zet diverse (online) kanalen uit, kies dié, die bij jezelf en bij je doelgroep passen, laat je passie zien aan de wereld, deel kennis en kunde, bouw relevante netwerken!
Met andere woorden: bouw aan je eigen online netwerk! En kies daarbij de juiste #some-mix!
En de veranderingen gaan door!
Denk bijvoorbeeld aan de Google-bril.
Met die bril op je neus (straks... binnenkort...) , raakt de wereld virtueel en fysiek nog méer verstrengeld! Let maar eens op!
Voor de presentatie klik hier!
Paul Schuringa (MCL Leeuwarden) over social media in het ziekenhuis!
MCL is een ziekenhuis met vestigingen in Harlingen en Leeuwarden. Er werken 3500 mensen, er zijn 630 bedden, en jaarlijks bezoeken 415.000 mensen de poliklinieken. De website (basiswebsite) van het MCL is gekoppeld aan een aantal #some-accounts (het landschap óm de basiswebsigte heen), bijvoorbeeld Twitter, Facebook, Pinterest, YouTube, ZorgkaartNederland. Voor het MCL is het toepassen van social media geen doel op zich, maar een middel. Social media kan waarde toevoegen, vooral wat betreft het conversatie-aspect. Social media moet ertoe bijdragen dat de communicatie van MCL een nog hóger waardeoordeel krijgt (is nu 8,3, maar het MCL streeft naar een 9). Het MCL is blij met iedere 'fan' (ambassadeur) die via social media het MCL gaat volgen.
Via social media kun je op de hoogte blijven van het laatste nieuws, je kunt meedenken en meepraten over ontwikkelingen, tips en ervaringen uitwisselen. De monitoring vindt plaats via Hootsuite, dat als tool wordt gebruikt.
Klik hier voor een compilatie van de avond (YouTube)
toen de stoelen nog leeg waren (cop. Huizenga, 2012)
Reacties