Doorgaan naar hoofdcontent

Metafoor

Ik hou van lezen, ik hou van fietsen….

Gelukkig kan dat allebei gewoon in coronatijden.

Conrad Berghoef, leraar ROC Friese Poort Drachten, schreef een bijzonder boek (“Leraar op de fiets”) over zijn ervaringen met lesgeven in coronatijd. Iedere dag maar weer, lesgeven via het beeldscherm, studenten die hun camera aanzetten, en studenten die zich ‘onzichtbaar’ hielden.

De onmacht, de afstand tot zijn leerlingen, het proces dat dóór moest gaan. Hoe dan ook. Frustratie, en soms moedeloosheid, tijdens de wandelingen door stille schoolgebouwen.

Centraal staat zijn liefde voor literatuur en boeken, én voor fietsen, en vooral zijn ‘roeping’ om zijn studenten ook de waarde van het lezen bij te brengen. Al fietsend gaat hij bij ieder afzonderlijk thuis langs, om een speciaal gekozen boek te brengen. Zo houdt hij contact met hen, onderhoudt hij zijn eigen fysieke conditie, en breekt een lans voor de (jeugd)literatuur.

Ook ik, geen docent, had dat, soms trieste, gevoel. Mensen blijven op afstand. Je beste vrienden en je familie ontmoet je enkel nog via telefoon of beeldscherm. Je sociaal kringetje wordt klein(er). Fietsen brengt je in ieder geval terug in de fysieke wereld. Ontmoetingen onderweg kunnen je opbeuren.


Leuk boek. Bij mij krijgt het een plaatsje tussen Allende en Bernlef.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Vallende fietsen

  Vandaag een dag van vallende fietsen dus leek het me beter een eind te gaan wandelen

Rondje rond de brand

Heerlijk gefietst op deze mooie herfstdag. Noem het een rondje rond Suawoude, een rondje rond de  brand . De inwoners van Suawoude waren minder blij…..

Monument dichtbij huis

Waar is ze nou weer? Een monument dichtbij huis (Wirdum) is  Jousmastate , een grafheuvel op de plaats waar ook ooit een stins stond. Op de familiebegraafplaats liggen de  Van Eysinga’s  begraven. Heel toevallig kwam ik er terecht op mijn fietsroute vandaag. Er volgen vast nog wel mediaberichten deze week, want wat blijkt? Op 27 september is de officiële oplevering van het gerenoveerde monument.