Onder de titel "Spread The Word" organiseert NHL Hogeschool een aantal middaglezingen. Zoals bijvoorbeeld, vandaag, 12 november|
Thema van de lezing van Wim Veen van de TUDelft was: "Digitalisering van het onderwijs - de veranderende technologie dwingt tot nieuwe aanpakken"
Hierbij noteer ik een paar stellingen, visies op de toekomst, oneliners:
Het onderwijs moet opleiden voor de banen van mórgen.
De jongere heeft zelf de controle, en toeval speelt geen rol meer. Dit in tegenstelling tot de spellen van vroeger waarbij de dobbelsteen de voortgang bepaalde.
De student werkt samen, leest geen handleidingen van kaft tot kaft, integreert met virtuele vrienden, en viert successen in de community.
In de game bepaal je zelf de strategie, je maakt keuzes, en creëert iets.
Onderwijs moet mensen motiveren! In huidige onderwijs wordt daar niét rekening meegehouden
Je werkt samen en je deelt!
Gameomgevingen worden een steeds belangrijker instrument omdat het gepersonaliseerd, en onderzoekend en samenwerkend leren bevordert.
Kinderen willen uitdagingen.
We zijn altijd connected, over vier jaar echt wereldwijd - via 4G - óveral, tot in de uithoeken van de wereld,
De taal verandert ook. De wereld van de student is anders dan die van de docent, en wordt bijvoorbeeld bepaald door de grootte van het beeldscherm smartphone, en teksten in 140 lettertekens (tweet).
Onderwijs geven is gepersonaliseerde dienstverlening.
Denk niet in regionale kaders.
Wij, van boven de vijfendertig, lezen van links naar rechts, pagina voor pagina. De jeugd scant, bezit iconische vaardigheden. De jeugd verwekt discontinue informatie, waarin beelden veelzeggend zijn! Er wordt hooguit tekst waardevol geacht, als er een link onder zit.
3.0 onderwijs zal steeds meer plaats vinden in open virtuele omgevingen; ELO's zoals BlackBoard zijn passé.
De fysieke wereld mengt zich via de technologie met de virtuele wereld (o.a. Via Augmented Reality)
Foto: Huizenga, cop. 2013
Reacties