Op vrijdag 19 november ben ik naar een minisymposium geweest over streaming music. Streaming music, ik had er niet zoveel mee. Maar goed, het is mooi om te netwerken, en het is dichtbij, en het is in het verlengde van streaming books, streaming-etc., zullen we maar zeggen.
De middag werd georganiseerd door Jeroen de Boer, de grote 2.0-gangmaker bij de bibliotheek Leeuwarden (@bieblwd).
Niek Aalbers, van EHBO, EersteHulpBijPlaatOpnamen, hield een presentatie over streaming en rechten. Het grote downloaddebat, hoe zit het met het auteursrecht? Wat op muziek van toepassing is, geldt vaak ook voor andere informatiedragers. De rechtenkwestie is een hot issue.
Voor bibliotheken is het een uitdaging om te beginnen met een downloadplatform voor muzikale content. Niet te lang wachten, maar heb je visie? Begin er dan aan. Je ziet wel wat er gebeurt!
De tweede spreker, Johan Mijs, afkomstig uit Vlaanderen, kwam met het BibNet verhaal van de openbare bibliotheken. Dat kwam me ergens bekend voor. En ja, dat sloot aan bij het catalogusverhaal over FRBR, van het FOBID-congres van een paar weken geleden. BibNet heeft een aquabrowser, en via dat systeem kun je als je op een muziekitem zoekt, direct doorklikken naar een streaming muziekversie. Het gaat dan om een track van 30 seconden.
Uiteraard is hetzelfde aquabrowsermodel ook van toepassing op andere documenten (e-books, beeldmateriaal, krantendatabank).
Het aantal leningen van cd’s gaat in de Vlaamse bibliotheken achteruit. Ook al hoeft de Belg geen leengeld te betalen, toch blijft het lenen van muziekcd’s achteruitgaan. De bibliotheekklant kan dus via de mediatheekcatalogus doorklikken naar een luisterfragment. En dat slaat erg aan!
Een andere optie waar de Vlaamse bibliotheken voor gaan is het ‘bouwen van digitale etalages’. Werden er vroeger boekentafels ingericht, exposities in vitrines gezet, nú moet er worden gegaan voor een ‘thema-tafel’ op het internet, op de website.
22Track.com is een initiatief van Gilles de Smit (de derde spreker) en Vincent Reinders. Dit bedrijfje wilde een antwoord geven op het probleem van “internet als een muziekjungle”.
Via YouTube en Flickr en Amazon.com en soortgelijke beeld- en geluidsites kom je in een oerwoud terecht van veel muziek, miljoenen hits, soms van inferieure kwaliteit. En vind dan maar wat je zoekt!
22Track.com is ingedeeld in 22 rubrieken van (moderne) muziekstromingen (bijvoorbeeld hiphop, rap, house, etc.) en binnen deze genres wordt muziek gerecenseerd en geplaatst. Bedoeling is vooral om muziek die normaal niet zo zou opvallen, hier een kans te geven. Klein begonnen, is het nu een heel populaire site bij jongeren. Er is een app voor de IPhone, binnenkort komt de Android-versie.
Het delen van muziek staat centraal, vooral via Facebook en Twitter.
Een ander project is het publiceren van een selectie van muziekvideo’s. Hiervoor wordt kanaal 618 van UPC/Digitale tv gebruikt. De winst moet vooral komen uit de advertising op website en op app.
Dan nog de MuziekWebstroom van de Centrale Discotheek van Rotterdam. Dit project is herdoopt in MuziekWebLuister. Intern heeft men een applicatie ontwikkeld voor het aanbieden van de muziekcollectie. De muziek is onderverdeeld in genres. Uitgangspunt is het meegaan met de moderne ontwikkelingen, en het aanbieden van de totale muzikale ervaring. Dat betekent dat je via de catalogus de muziektracks kunt vinden, maar ook daarbij de ondersteunende informatie. Je vindt er: muziektracks, recensies, nieuws, aanbevelingen, zoekwoorden. De player is ingebouwd in de website.
Op dit moment is er een belangrijke beperking: n.l. dat het systeem alleen toegankelijk is binnen de muren van de Discotheek Rotterdam. Dat gaat in de toekomst veranderen. Het systeem zal bij de mensen thuis worden aangeboden. En de website zal worden verbeterd.
Dit was de samenvatting van de vier sprekers. Toen volgde er nog een plenaire discussie.
Ik vond het een zeer interessante middag. Ik ben (graag) nieuwsgierig, en dat kon ik hier weer even uitbuiten. En extra leuk, was de bloeiende Twitter-discussie (#hap5) , en de streamingbeelden die de wereld ingingen.
De middag werd georganiseerd door Jeroen de Boer, de grote 2.0-gangmaker bij de bibliotheek Leeuwarden (@bieblwd).
Niek Aalbers, van EHBO, EersteHulpBijPlaatOpnamen, hield een presentatie over streaming en rechten. Het grote downloaddebat, hoe zit het met het auteursrecht? Wat op muziek van toepassing is, geldt vaak ook voor andere informatiedragers. De rechtenkwestie is een hot issue.
Voor bibliotheken is het een uitdaging om te beginnen met een downloadplatform voor muzikale content. Niet te lang wachten, maar heb je visie? Begin er dan aan. Je ziet wel wat er gebeurt!
De tweede spreker, Johan Mijs, afkomstig uit Vlaanderen, kwam met het BibNet verhaal van de openbare bibliotheken. Dat kwam me ergens bekend voor. En ja, dat sloot aan bij het catalogusverhaal over FRBR, van het FOBID-congres van een paar weken geleden. BibNet heeft een aquabrowser, en via dat systeem kun je als je op een muziekitem zoekt, direct doorklikken naar een streaming muziekversie. Het gaat dan om een track van 30 seconden.
Uiteraard is hetzelfde aquabrowsermodel ook van toepassing op andere documenten (e-books, beeldmateriaal, krantendatabank).
Het aantal leningen van cd’s gaat in de Vlaamse bibliotheken achteruit. Ook al hoeft de Belg geen leengeld te betalen, toch blijft het lenen van muziekcd’s achteruitgaan. De bibliotheekklant kan dus via de mediatheekcatalogus doorklikken naar een luisterfragment. En dat slaat erg aan!
Een andere optie waar de Vlaamse bibliotheken voor gaan is het ‘bouwen van digitale etalages’. Werden er vroeger boekentafels ingericht, exposities in vitrines gezet, nú moet er worden gegaan voor een ‘thema-tafel’ op het internet, op de website.
22Track.com is een initiatief van Gilles de Smit (de derde spreker) en Vincent Reinders. Dit bedrijfje wilde een antwoord geven op het probleem van “internet als een muziekjungle”.
Via YouTube en Flickr en Amazon.com en soortgelijke beeld- en geluidsites kom je in een oerwoud terecht van veel muziek, miljoenen hits, soms van inferieure kwaliteit. En vind dan maar wat je zoekt!
22Track.com is ingedeeld in 22 rubrieken van (moderne) muziekstromingen (bijvoorbeeld hiphop, rap, house, etc.) en binnen deze genres wordt muziek gerecenseerd en geplaatst. Bedoeling is vooral om muziek die normaal niet zo zou opvallen, hier een kans te geven. Klein begonnen, is het nu een heel populaire site bij jongeren. Er is een app voor de IPhone, binnenkort komt de Android-versie.
Het delen van muziek staat centraal, vooral via Facebook en Twitter.
Een ander project is het publiceren van een selectie van muziekvideo’s. Hiervoor wordt kanaal 618 van UPC/Digitale tv gebruikt. De winst moet vooral komen uit de advertising op website en op app.
Dan nog de MuziekWebstroom van de Centrale Discotheek van Rotterdam. Dit project is herdoopt in MuziekWebLuister. Intern heeft men een applicatie ontwikkeld voor het aanbieden van de muziekcollectie. De muziek is onderverdeeld in genres. Uitgangspunt is het meegaan met de moderne ontwikkelingen, en het aanbieden van de totale muzikale ervaring. Dat betekent dat je via de catalogus de muziektracks kunt vinden, maar ook daarbij de ondersteunende informatie. Je vindt er: muziektracks, recensies, nieuws, aanbevelingen, zoekwoorden. De player is ingebouwd in de website.
Op dit moment is er een belangrijke beperking: n.l. dat het systeem alleen toegankelijk is binnen de muren van de Discotheek Rotterdam. Dat gaat in de toekomst veranderen. Het systeem zal bij de mensen thuis worden aangeboden. En de website zal worden verbeterd.
Dit was de samenvatting van de vier sprekers. Toen volgde er nog een plenaire discussie.
Ik vond het een zeer interessante middag. Ik ben (graag) nieuwsgierig, en dat kon ik hier weer even uitbuiten. En extra leuk, was de bloeiende Twitter-discussie (#hap5) , en de streamingbeelden die de wereld ingingen.
Reacties
Groeten, Hinke