Doorgaan naar hoofdcontent

Griekenland - geschiedenis lust of last?

Interessant om te weten hoe de Griekse poëzie is geworteld in de Griekse Oudheid. Door de jaren heen is de verhouding tot die Oudheid wel veranderd. Maar nog steeds, ook bij moderne Griekse auteurs, is die verbinding te bespeuren.
Ik kende wel een aantal schrijvers, KaváfisKazantzakis (romans), maar ook velen nog niet. Om er een paar te noemen: SolomósDimouláMontis.
Ontroerend is wel een gedicht van Montis, waarin de dichter zijn verbondenheid met de oer-Griekse-cultuur beschrijft:



Hero Hokwerda, oud universitair docent en vertaler, vertelde heel enthousiast over Griekenland en de literaire cultuur (lunchlezing Tresoar).
Voor mij aanleiding om mijn Grieks weer wat op te halen, en wat meer Griekse literatuur te lezen.
Dus, op zoek in de bibliotheek! Bieb, ik kom er aan!

Hero Hokwerda



Reacties

Populaire posts van deze blog

Vallende fietsen

  Vandaag een dag van vallende fietsen dus leek het me beter een eind te gaan wandelen

Rondje rond de brand

Heerlijk gefietst op deze mooie herfstdag. Noem het een rondje rond Suawoude, een rondje rond de  brand . De inwoners van Suawoude waren minder blij…..

2019