Doorgaan naar hoofdcontent

Aquabrowser wel-en-wee

Ik heb me eens verdiept in het fenomeen 'aquabrowser'. Natuurlijk wel al van gehoord. Ik weet van het bestaan van eentje bij Tresoar en eentje in de openbare bibliotheek-wereld.

Je komt ze wel steeds vaker tegen. Maar wat is nu precies een aquabrowser? En waarom is hij handig? En heeft het systeem ook nadelen?

De aquabrowser is een zoekmachine die grote hoeveelheden informatie uit verschillende bronnen op de website, op een aantrekkelijke en associatieve manier presenteert. Aan de hand van de zoekterm geeft de aquabrowser een lijst van de gevonden informatie weer. De browser geeeft vervolgens een 'woordenwolk', waarin allerlei termen staan die op een of andere manier met de zoekterm te maken hebben. Je wordt als het ware uitgenodigd om verder te gaan zoeken met andere termen. Je krijgt suggesties aangereikt waarmee je je gang kunt gaan.

Het lijkt mij dat, in zijn algemeenheid, een aquabrowser wel veel voordelen biedt. Eén groot voordeel lijkt mij dat je niet wakker hoeft te liggen van allerhande naast elkaar bestaande begrippen (synoniemen). Je krijgt ze gepresenteerd in de 'wolk', en je kunt er verder mee. Ook kan er állerhande materiaal in worden 'opgeborgen: kranten, artikelen, websites, boeken, beeldmateriaal, etc.

Een nadeel van de aquabrowser lijkt me echter, dat als je een bepaalde titel zoekt (bepaald boek van bepaalde auteur), dat je nadat je een zoekterm hebt ingegeven, dat je dan wordt opgezadeld met heel veel irrelevante informatie. Geef me dan maar de recht-toe-recht-aan gouwe ouwe catalogus.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Vallende fietsen

  Vandaag een dag van vallende fietsen dus leek het me beter een eind te gaan wandelen

Sifan Hassan - een klasse apart

Respect!

Rondje rond de brand

Heerlijk gefietst op deze mooie herfstdag. Noem het een rondje rond Suawoude, een rondje rond de  brand . De inwoners van Suawoude waren minder blij…..