woensdag 8 oktober 2008

Pensées

Ik ben nu al een tijdje bezig met de cursus 23 dingen. En in mijn achterhoofd heb ik steeds de vraag: “Wat kan ik ermee, en wat ga ik ermee doen”, (in de mediatheek en privé).
Inmiddels heb ik mijn mening ten aanzien van de feeds enigszins gewijzigd (zie mijn eerder bericht). Dat moge blijken uit dit stukje…
Ik heb tot nu toe heel wat bijgeleerd over blogging en rss-feeds en social bookmarking. Ik wist natuurlijk al langer van het bestaan, maar (vooral) tijd en urgentie waren niet voldoende aanwezig om me d’r op te werpen! Nu, tijdens de cursus (en ik ben nog maar bij ding 5), geconstateerd: dit zijn drie waardevolle tools, die je in de mediatheek zou kunnen gebruiken. Ook privé reuze handig, “je bent op reis en je neemt mee: ‘Netvibes TrijntjeNijntje”, “Delicious Trijntje”’, en dan de rest…
Ik ben nu wat aan het rondkijken naar de soorten blogs en rss-feeds, die er zoal zijn op het internet, op bibliotheekgebied, wel te verstaan. Ik stel mij zelf de opdracht om, in ieder geval voor mijn werk, eruit te halen wát er uit te halen valt.
Nou, blogs, er zijn d’r heel veel. Maar vind er maar eens een paar die overzichtelijk zijn ingedeeld, goed getagt, waar regelmatig op ‘gepost’ wordt, en die inhoudelijk aan je wensen voldoet.
Wat rss betreft, mijn (Netvibes-)“TrijntjeNijntje” is nu mijn startpagina. Ik heb de pagina opgefleurd en een eigen uiterlijk gegeven. Dat is plezierig ‘de dag beginnen’ ’s morgens. Verder heb ik een voorlopige onderverdeling gemaakt (tabs) in: ‘algemeen’, ‘web 2.0’, ‘techniek’, ‘mediatheek en organisatie’, en ‘privé’. Ik zie meteen de highlights van mijn bronnen na het opstarten van mijn pc.
Ja, rss biedt kansen voor de mediatheek. In “H’s speeltuin” werd al gesuggereerd dat je iets zou kunnen doen met het nieuws, met de aanwinsten, met de HBO-Kennisbank. Ik ga daar helemaal in mee. Hoe en wat, moet nog uitgewerkt worden. Een actiepunt voor het team! Voorwaarde is dat er regelmatig interessant ‘nieuws’ wordt aangeboden via die feed. Dat moet je als team voor elkaar krijgen. De intranet/website moet leven bij het team, alle medewerkers spelen een rol in het aanleveren van informatie (inhoud), pas dan krijgt je een levendigheid en professionaliteit die de klant zal aanspreken. Dat geldt ook voor een mediatheekblog. De lezer zal eerder reageren op een bericht, als blijkt dat het ergens over gáát, dat er regelmatig ververst wordt, dat hij er wat mee kan. De wens is dat er vaak wordt gereageerd op een bericht. Dan ontstaat er een sociaal proces. Mediatheek en klant organiseren samen de verbreiding van de kennis, er ontstaat een wisselwerking: de trein (haha Trijntje) gaat en blijft rijden.
Voor nu: wát volgt er nog bij de resterende 18 dingen? Wát staat mij nog te wachten? Spannend… wordt vervolgd…

p.s. Hoe zit dat eigenlijk? Technische vraag: kan je zo een feed en/of blog op de internet/intranetpagina realiseren? Of heb je daar Contentbeheer bij nodig?

1 opmerking:

Joelle zei

Afhankelijk waar vandaan je je feed wilt gebruiken, bepaald mede wie je er voor nodig hebt. Voor intranet is het contentbeheer. Maar het lijkt me uitvoerbaar.