Doorgaan naar hoofdcontent

Keun bij Tresoar

De essentie van het transmediale storytelling ligt in de verbinding. De verbinding van film, bloggen, krant en televisie, en vooral social media. Er ontstaat een verhaal, waarvan de onderdelen, de verhaallijnen via de diverse kanalen 'binnenkomen'. Mensen kunnen reageren op het verhaal, hun eigen ideeën toevoegen. Iedereen is onderdeel van het verhaal. De content verbreedt zich, steeds meer elementen worden toegevoegd. Kenmerken van transmediale storytelling zijn wel: de grotere, indringende ervaring met het verhaal, de interactiviteit, de participatie van het publiek, en het spelen met fictie en non-fictie. Er ontstaan dwarsverbanden gepland, en spontaan.

Toepassingen zijn te vinden in de entertainmentsector, de marketing (heel veel blogs vind je in het marketingsegment), serious gaming (denk bijvoorbeeld aan trainingen, medische sector en gezondheidszorg), en in de Alternate Reality Game. In de ARG lijken werkelijkheid en virtuele wereld in elkaar over te gaan. Over vervagende grenzen gesproken.


Keun liet een aantal leuke films zien. waaronder de eigen productie "Love Story". De film vertelt het verhaal van een echtpaar van middelbare leeftijd. Zijn de beiden nog "in love"? Wat is er aan de hand? Erg gezellig gaan ze niet met elkaar om. Kijk je op de blog van mevrouw (Bloemetjesblog) of bel je haar 06-nr, dan wordt het je al gauw duidelijker. De film, blog en telefoon samen, vertellen het verhaal. Er komt meer informatie los. En het verhaal heeft een open eind, en kan verder gaan........


Dit is een kort verslag van: Lunchlezing op domderdagmiddag 20 november 2014 door Robert Keun, docent video en transmedia storytelling aan de opleiding Communication & Multimedia Design van NHL Hogeschool te Leeuwarden.D


Foto: Huizenga, cop. 2014

Reacties

Populaire posts van deze blog

Straatpoëzie

 Soms fiets je “eeuwenlang” dezelfde routes, en valt je niks bijzonders op, totdat het je wel opvalt!

Horror

En nu las ik ‘ Meisje A” van Abigail Dean. Meisje A is Alexandra, Lex, één van de kinderen uit het grote gezin Gracie. Ze woonde met haar vader en moeder en broertjes en zusjes in een huis in Hollowfield, in de buurt van Manchester. Lex vertelt het tragische en schokkende familieverhaal en over de impact die het had op de verschillende kinderen. De vader raakt stilaan vervreemd van de maatschappij, hij raakt zonder werk, en na een korte carrière in een sekte-achtige kerk gaat hij het gezin onderdrukken en de kinderen worden mishandeld. Ze komen compleet naast de samenleving te staan, ze gaan ook niet meer naar school, het huis vervuilt, er is geen eten meer. Dit resulteert in complete disfunctionaliteit en teloorgang. In de laatste, heftigste periode in het huis worden de kinderen opgesloten en vastgeketend aan hun bed. Totdat er één kind weet te ontsnappen, Lex. Lex vertelt het verhaal hoe het zo heeft kunnen gebeuren. Zij is degene die op uiteindelijk op 15-jarige leeftijd wist te on...

Leesjaar ‘24

De drempel naar 2025 is in zicht. Weer een jaar voorbijgelezen. In sneltreinvaart. Hier mijn 15 toppers van dit jaar, van de in totaal 245 titels: 1. De troostbibliotheek / Sara Nisha Adams 2. Anna O. / William Blake 3. Al het blauw van de hemel / Mélissa Da Costa 4. De dagen die komen / Mélissa Da Costa 5. Niets weerstaat de nacht / Delphine De Vigan 6. Verborgen verbintenissen / Delphine De Vigan 7. De gruwel van het gezin / Inès Eshun 8. Als alles is gezegd / Anne Griffin 9. Het lange antwoord / Anna Hogeland 10. Lege huizen / Brenda Navarro 11. Hoop / Andrew Ridker 12. De weldoeners / Andrew Ridker 13. Intermezzo / Sally Rooney 14. Er is een kans / Richard Russo 15. Morisaki’s boekwinkel / Satoshi Yagisawa Dat 2025 een goed leesjaar mag worden!  Nieuwsgierig geworden? Kijk op mijn LibraryThing-pagina.