Doorgaan naar hoofdcontent

Selma



Ik ben erg onder de indruk van "Selma" van Carolijn Visser. Nooit heb ik me gerealiseerd dat het leven in China in de tijd van Mao, de Culturele Revolutie, de tijd van de Rode Gardisten, zó zwaar was. Selma emigreert als Nederlandse naar China, door haar huwelijk met de Chinese Chang Tsao , die ze in Londen had ontmoet. Haar moeder was ze al kwijt, in de oorlog werd die als Joodse gedeporteerd naar een vernietigingskamp. Zelf wist ze samen met haar vader de dans te ontspringen. 
In China krijgt het echtpaar twee kinderen: een jongen Dop, en een meisje Gretha.
In China stonden haar minstens evengrote verschrikkingen, als die in de Tweede Wereldoorlog,  te wachten, die ze uiteindelijk met de dood moest bekopen.


Ja, ik ben onder de indruk. Het boek is heel goed geschreven, en voorzien van foto's en een bronnenlijst.
En ik besef maar weer eens in wat voor een goed land ik ben opgegroeid, een land van vrijheid.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Vallende fietsen

  Vandaag een dag van vallende fietsen dus leek het me beter een eind te gaan wandelen

Rondje rond de brand

Heerlijk gefietst op deze mooie herfstdag. Noem het een rondje rond Suawoude, een rondje rond de  brand . De inwoners van Suawoude waren minder blij…..

2019