donderdag 7 februari 2013

Op zoek naar inspiratie voor innovatie

Vernieuwen is mooi. Innoveren moet!
Je wilt vernieuwen, innoveren, maar .. waar moet je beginnen, hoe pak je dat nu aan.....?.
Professioneel (als informatiespecialist, mediatheek NHL Hogeschool) denk ik daar regelmatig over na. En omdat ik een 'klein beetje' actief ben, binnen social media, zie ik ook overal interessante voorbeelden langs komen.Verrassend vaak!
Hoe innoveer je een bibliotheek van een onderwijsinstelling?
Ik zit nog met veel vragen, en ben nieuwsgierig...

Vanmiddag ben ik naar de bijeenkomst "Get Inspired" geweest. En niet zo maar, ja, het was ook mijn bedoeling om geïnspiréerd te worden. Wie weet zou ik interessante tips horen....

Dit stond mij te wachten, volgens de uitnodiging:
Jeroen voor ‘t Hekke gaat mij in zijn presentatie inspireren, prikkelen en adviseren op het gebied van Online en Social Media.
Daarbij komt aan de orde:
  • Facebook: wat moet ik weten en wat moet ik niet vergeten;
  • Mijn doelgroep is online, hoe bereik ik die, en wat wil men?
  • Kan ik leren van de fouten van anderen: De mega fouten top 10;
  • De nieuwe trends en ontwikkelingen van 2013 in het (Social) Medialandschap.
En wat kreeg ik mee van Jeroen voor ’t Hekke (InfectiveCollective)?
De highlights:
In het socialmedialandschap is Facebook lijstaanvoerder qua omvang, gevolgd door Google+ en YouTube, Twitter, LinkedIn.
Qua trends lijkt mij Vine een heel leuke app (voor Apple). Je kan 6-secondenvideo’s maken, en delen (ga ik morgen gelijk uitproberen!! Beloofd is beloofd).
Layar, legt een interactieve laag over bijvoorbeeld je drukwerk (geprinte teksten delen).
Responsive websites hebben de toekomst.  Je maakt een (nieuwe) website voor je desktop en gelijk ook voor mobiele apparatuur.
Via Big data kunnen bijvoorbeeld bedrijven gegevens verzamelen met betrekking tot hun klantenkring via bijvoorbeeld Facebook.
Facebook kent een aantal beperkingen. Dit kun je omzeilen door bijvoorbeeld te adverteren via een Canvas App, die ook werkt op mobiele apparatuur.

En dan de ‘Fouten-top-10’ naar Jeroen:
  1. een oproep doen via Twitter, en dan geen link erbij zetten (het bos in worden gestuurd)
  2. een actie melden (vanaf de computerwebsite) die niet geschikt is voor mobiele apparatuur, je krijgt een foutmelding
  3. Facebook profiel mag niet voor bedrijven (dus: snel omzetten naar Facebook-pagina, voordat je eruitgegooid wordt)
  4. Facebook acties zonder gebruik te maken van een app
  5. Facebook pagina inzetten als een rss-feed
  6. Twitter berichten (automatisch) op Facebook zetten en andersom
  7. In een advertentie wordt enkel een Facebook-logo of Twitter-logo geplaatst, zonder het betreffende adres te melden (weer je klant het bos insturen) 
  8. Tweets plaatsen op de verkeerde account. Dit gebeurt vaak bij mensen die meerdere Twitteraccounts beheren. Dus alert zijn hierop! Neem de tijd, denk na, voordat je dóet!
  9. Niet reageren op tweets
  10. Teveel ruis op de sociale lijn, teveel op hetzelfde moment, of op het verkeerde moment (dus moet je intern communiceren en plannen)
Met dit rijtje in mijn hoofd ga ik verder in socialmedialand!


Geen opmerkingen: