Doorgaan naar hoofdcontent

Een warm dak boven je hoofd

Ik woon in een oude woning, en heb nog niet helder hoe ik óoit een zonnepaneel op het dak van mijn huis zou kunnen bevestigen. Laat staan dat ik het dak zou kunnen vervangen door een high-tech-dak, het dak van de toekomst. En ik ben ook niet bijzonder technisch, maar wat ik wel ben, is: nieuwsgierig.

Vanmiddag ben ik naar een sessie van de lezingenserie "Broodje Energie" van NHL Hogeschool geweest.
Hans Olislagers van Triple Solar gaf tekst en uitleg over het dak als energiebron (van de toekomst). De zonnepanelen zijn inmiddels gemeengoed geworden, maar een héél dak als zonnepaneel, als autonome energiebron, dat is een ander verhaal.

Triple Solar is een bedrijf dat innovatieve daken levert, op maat, voor elke situatie, voor elk dak, voor nieuwbouw, èn voor bestaande woningen en bedrijfsgebouwen. In Friesland heeft Triple Solar een vestiging in Wolvega. En wat mij als social-media-fan ook nog interesseert: ze zijn te vinden op Facebook.

Kortom, (ik word niet te technisch, dat laat ik aan anderen over): 

een energiedak bestaat uit:
  1. aluminium dakbedekking
  2. thermische collector
  3. drager voor zonnepaneel

De technologie ontwikkelt zich snel, steeds weer wordt het systeem vernieuwd, en het zou ideaal zijn dat in de toekomst, met behulp van een zeer intelligent opslagsysteem een 100% reductie zou zijn gerealiseerd van het gasverbruik. 
Toekomstmuziek op dit moment.

Wat mijzelf betreft, ik denk na.... wat te doen....
Misschien ga ik eens bij Triple Solar langs voor advies......

Foto's: Huizenga, cop. 2013

Reacties

Populaire posts van deze blog

Vallende fietsen

  Vandaag een dag van vallende fietsen dus leek het me beter een eind te gaan wandelen

Rondje rond de brand

Heerlijk gefietst op deze mooie herfstdag. Noem het een rondje rond Suawoude, een rondje rond de  brand . De inwoners van Suawoude waren minder blij…..

2019