donderdag 10 januari 2013

2013 is nu echt begonnen!

......al een inspirerende ochtend achter de rug, ben ik vanmiddag ook nog naar een lezing geweest van Academy Noord in Leeuwarden. Het thema was: "Veranderingen en trends - wat staat ons te wachten in 2013!"
Dit staat ons te wachten, althans volgens Frank Booij, internetstrateeg TRES

1 prototyping
Vanuit bestaande concepten nieuwe producten ontwikkelen!
Tip: Doe het, en doe het daarna goed!

2 open hardware en crowdfunding
Betrek anderen bij het ontwikkelen van je concept tot een product. Hoe sneller er je anderen betrekt, hoe beter. Deel! (bijv. Kickstarter. Me-funding).
Conclusie: Zo schep je kansen in tijden van recessie, en verkort je de "time to marketing".

3 quantified cell
Maak meetbaar wat je meetbaar kunt maken. Maak inzichtelijk wat je doet.

4 big data
Er zijn grote informatiesets, van alle data, de afgelopen jaren verzameld. En er komt steeds meer informatie bij. Hoe vind je wat je nodig hebt? Ook hier geldt: meten is weten.
Als conclusie geldt: ‘Big data' wordt ‘useful data’ en ‘meten is weten’ en ‘concluderen is acteren!

5 gebruik beeldtaal
Het belang van StreetView is groot. TRES heeft een interne bedrijfs- ‘StreetView’ laten maken, net als trouwens ‘NHL Hogeschool. Hiermee neem je een kijkje in een bedrijf.
Ook van belang is de 360graden videotechniek
Conclusie: ontwikkelingen met betrekking tot foto en video gaan verder!

6 telefoon wordt alles omvattend, met je mobiel kan je alles regelen
Denk hierbij aan de regeling van de verwarming, toegangscontrole, spaarkaart, betalingen, verlichting, kortom: je mobiel is de afstandsbediening voor van alles en nog wat.
Conclusie: De smartphone is de standaard.

7 social websites
De website-van-weleer bestaat niet meer.
Cruciaal is het social concept op het internet. De content moet relevant zijn. Zo relevant, dat er op het geheel of op onderdelen, kan worden gedeeld.
De relevantie van een website wordt bepaald door de mate waarin de content gedeeld wordt
Alle onderdelen moet je afzonderlijk kunnen delen (bijv. alleen een citaat, of alleen een fotootje)
De specifiekere socialmediasites maken opgang, bijvoorbeeld Pinterest, Yammer, Path, Dogster, Catster, en andere thematische ingerichte sites.
Conclusie: 'Social.  is soms belangrijker dan SEO!

8: maak content deelbaar via communities
Facebook zal minder populair worden. De reclame is vaak storend, en ook de algemeenheid. Iédereen zit op FB, ongeacht vak- en interessegebied.
Conclusie: het belang van social media is de relevante interactie tussen mensen, zonder primair winstoogmerk.

9 specifieke mobiele websites worden er niet meer gemaakt
Dit heeft te maken met de huidige verschillen in apparaten, met hun verschillende formaten beeldschermen. De oplossing daarvoor zijn de 'responsivewebsites'.
De opbouw van de website is heel belangrijk. De website moet ook afgestemd zijn op de verschillende typen gebruikers. De 'responsive website' is daarvoor dé oplossing.
Conclusie: De 'responsive website' wordt de standaard.
En qua marketing: doe de targeting 1-op-1!
En, begin bij de ontwikkeling van een website bij de kleinst mogelijke weergave. Later kan je die dan uitbouwen tot een grotere unit.

Foto's: Huizenga, cop. 2013

Geen opmerkingen: