Doorgaan naar hoofdcontent

Ontmoetingen

Aminatta Forna is voor mij nu al de verrassing van 2019. 

De paradox van geluk” speelt zich af in Londen. Locaties worden gedetailleerd besproken. Als je, zoals ik, meermalen in Londen bent geweest is dat een feest der herkenning. Ik had Google-maps geopend, terwijl ik dit boek zat te lezen.

Er zijn de twee hoofdpersonen: Jean, een Amerikaanse biologe op zoek naar de in Londen levende vossen, en de Ghanese psychiater, met ervaring op het gebied van oorlogstrauma’s, Attila. Toevallig ontmoeten zij elkaar in Londen. Samen gaan ze op zoek naar het neefje van Attila: Tano, die op straat is beland.

De levensverhalen van de twee worden op ingenieuze manier verweven, in de bruisende grote stad.

Volgens mij wordt het bijzondere van deze roman wel gevormd door de diverse verbindingen. De verbinding tussen mensen, man en vrouw (Attila en Jean), kind en volwassene, mens en dier, Londenaar en immigrant, stad en natuur, vroeger en nu en toekomst. Al die aspecten kruisen elkaar, en worden met elkaar verbonden.

Soms een kwestie van geluk, soms een kwestie van hoop. En het kan zelfs zo zijn dat nare ervaringen kunnen leiden naar geluk.



DE EERSTE ONTMOETING (pagina 19)



Reacties

Populaire posts van deze blog

Vallende fietsen

  Vandaag een dag van vallende fietsen dus leek het me beter een eind te gaan wandelen

Rondje rond de brand

Heerlijk gefietst op deze mooie herfstdag. Noem het een rondje rond Suawoude, een rondje rond de  brand . De inwoners van Suawoude waren minder blij…..

Monument dichtbij huis

Waar is ze nou weer? Een monument dichtbij huis (Wirdum) is  Jousmastate , een grafheuvel op de plaats waar ook ooit een stins stond. Op de familiebegraafplaats liggen de  Van Eysinga’s  begraven. Heel toevallig kwam ik er terecht op mijn fietsroute vandaag. Er volgen vast nog wel mediaberichten deze week, want wat blijkt? Op 27 september is de officiële oplevering van het gerenoveerde monument.