Doorgaan naar hoofdcontent

Zwemgeschiedenis

Als dagelijks zwemster in Blauwe Golf of Kalverdijkje, ben ik nieuwsgierig naar de zwemgeschiedenis van Leeuwarden.
Ik had geen idee: in de vorige eeuw gingen de inwoners van oost-Leeuwarden zwemmen in De Groote Wielen. Daar was een natuurbad, paviljoen en later een restaurant/hotel/camping, en niet te vergeten de botenverhuur. Het complex bestaat al lang niet meer. Het water raakte vervuild, en er kwam een concurrerend bad, De Kleine Wielen.

het begin met vijf kleedhokjes


Toen ik net “kwam kijken” was er inmiddels het natuurbad De Kleine Wielen, ten zuiden van de actuele snelweg Leeuwarden-Groningen.
Daar heb ik wel eens gezwommen, maar dan in de nadagen van dit openluchtbad. Want ook dat zwembad behoort allang tot het verleden.

zwemles in De Kleine Wielen


Jaap Balk vertelde bij het HCL over De Groote en De Kleine Wielen. De lezing had betrekking op de zwemgeschiedenis van begin 20e eeuw tot aan 1965.
Eigenlijk was ik nog wel benieuwd naar het vervolg: het zwembad waar ik leerde zwemmen (De Overdekte) en het zwembad in de wijk Nijlân. Aan die laatste twee heb ik nog wel levendige herinneringen.
Aan De Overdekte denk ik met name terug met brrrrr-gevoelens. Ik word er nog steeds niet vrolijk van. Het mag een wonder heten dat ik nu zo graag zwem!







Reacties

Populaire posts van deze blog

Vallende fietsen

  Vandaag een dag van vallende fietsen dus leek het me beter een eind te gaan wandelen

Sifan Hassan - een klasse apart

Respect!

Rondje rond de brand

Heerlijk gefietst op deze mooie herfstdag. Noem het een rondje rond Suawoude, een rondje rond de  brand . De inwoners van Suawoude waren minder blij…..