woensdag 30 september 2015

Van social media naar smart media

Sjoerd de Vries, lector NHL Hogeschool, kan prachtig, enthousiast vertellen over de impact van social media op ons dagelijks leven. 

Alles wat er gebeurt is relevant voor de toekomst, en wat de studenten betreft, relevant voor de dingen die ze straks gaan doen. Ze gaan beroepen uitoefenen, die nu nog niet bestaan, werk doen, wat je je nu nog niet kan voorstellen. De toekomst ligt open!
Leer omdenken, anders denken.
Theorie is éen ding, onderzoek een ander belangrijk ding.
Leer een ópen houding te hebben, de houding van het onderzoek, een academische houding.
Alles draait om data, om big data, om interpretatie van data.
Eigenlijk is het woord 'social media' al uit de tijd. Over een paar jaar spreken we (misschien) van 'smart media'.
Een interessante tool om social media te onderzoeken is Coosto. Ik kende deze tool niet, maar ga morgen gelijk aan de slag! Een ideale tool om te onderzoeken waarover gesproken wordt, het is tevens een archief van wat er ooit getweet werd en op Facebook stond.
De vier belangrijkste (utaut-)factoren zijn waar je mee van doen hebt bij het socialmedia-onderzoek zijn:
  • effectiviteit
  • gemak
  • sociaal
  • goed ondersteund
Maar dé boodschap luidt: blijf creatief, blijf vragen stellen, meet je een academische houding aan!




2 opmerkingen:

Geert van der Heide zei

Leuke blog Tineke! Ben benieuwd wat je precies bedoeld met 'Smart Media'? Bedoel je bijvoorbeeld persoonlijke content gebaseerd op een profiel?

Coosto is zeker een goede tool om Social Media te onderzoeken/monitoren. Het NHL webcare team maakt ook gebruik van Coosto, als je het interessant vindt dan wil ik je wel een keer een 'rondleiding' geven.

Trijntje zei

Bedankt voor je reactie, Geert.
"Smart" geeft aan dat het om een slimmere variant gebruik van de social media. Personalisatie is een belangrijk aspect.
Bedankt voor je aanbod. Ik zal daar zeker gebruik van maken. En ik neem nog contact met je hierover op.
Groet, T