Doorgaan naar hoofdcontent

Wie doet dat nou

Hoe zien jonge mensen een bibliotheek, een mediatheek? Hebben ze daar wat te zoeken, anno 2014?

Nou, verwacht er niet teveel van! Ik raakte deze week in gesprek met een aantal pubers, zestienjarigen. Het gesprek kwam op werken in de winkel, klantvriendelijkheid, winkeldiefstal, beveiligingstechnieken, mistery guests, en ga zo maar door.

Ik werk zelf in een bibliotheek,  een mediatheek.... en probeer studenten te helpen tijdens hun zoektocht naar informatie. Het gaat dan over kennisdelen, dóórvragen, zoeken, databanken uitvlooien, eBooks eZines, papieren boeken en tijdschriften, informatievaardigheden, internet, googlen, al die bronnen, die massale brij aan informatie, filteren, zoekopdrachten, vragen en subvragen stellen.

Het gebeurt zo nu en dan in diezelfde bibliotheek, dat mensen een boek mee nemen, zonder het te laten registreren ('stelen', 'jatten', zeg maar). Net zoals dat gebeurt in winkels. Het mág niet, maar het gebéurt! Mijn jeugdige gesprekspartner merkte terloops op: "Maar wié steelt er nou een boek!!??".                      

Met andere woorden, een boek, wat kan je dáár nou mee.....  Het blijft me bezig houden, die opmerking!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Vallende fietsen

  Vandaag een dag van vallende fietsen dus leek het me beter een eind te gaan wandelen

Rondje rond de brand

Heerlijk gefietst op deze mooie herfstdag. Noem het een rondje rond Suawoude, een rondje rond de  brand . De inwoners van Suawoude waren minder blij…..

2019