Doorgaan naar hoofdcontent

RefWorks investigated

Ik ben op zoek naar een referentieprogramma, om te gaan gebruiken op mijn werk. Daarom ben ik me gaan oriënteren, en kwam bij RefWorks terecht.
Wat is in dit verband een referentieprogramma? Het is het beste te omschrijven als een systeem waarin je op een eenvoudige manier literatuurverwijzingen kunt opslaan, beheren en gebruiken. Erg nuttig als je moet afstuderen, of een scriptie/boek gaat schrijven.
Een goede bronnenlijst is onontbeerlijk.

Ik kende het programma RefWorks niet, was helemaal niet op de hoogte van het bestaan van dit soort software! Maar vandaag heb ik een webinar gevolgd, om er wat in te komen, dús nu weet ik meer....



Wat kan je ermee:



  • Literatuurverwijzingen opslaan in een eigen database vanuit bestanden (bijv. Catalogus, PiCarta, WorldCat, etc.) of vanaf uitgeverssites (bijv. Elsevier ScienceDirect en SpringerLink);

  • Literatuurverwijzingen beheren: verrijken met eigen trefwoorden, ordenen in mappen, ontdubbelen en doorzoeken;

  • Literatuurverwijzingen delen met anderen: docenten kunnen binnen een hogeschool bijvoorbeeld een literatuurlijst beschikbaar stellen aan studenten, en groepen onderzoekers of studenten kunnen samenwerken via gedeelde mappen of gedeelde accounts;

  • Literatuur citeren in een Word-document en vervolgens volautomatisch een bibliografie genereren in een stijl naar keuze (bijv. APA, Chicago, MLA, of de opmaakstijl van een specifiek tijdschrift). Je kan dan de module Write-N-Cite (binnen Office2010) installeren op je computer.
Ik kwam bij MIT een overzicht tegen met een vergelijking van verschillende referentieprogramma's: Overview Citiation Software at MIT - Managing Your References.
Dat is dan meteen een tip voor diegene die zich wil oriënteren.
Binnenkort ga ik er verder mee, via een webinar RefWorks part II.





Overigens heeft Office2010 ook een citeermogelijkheid. Even uitgetest en een klein documentje gemaakt, zie plaatje hierboven....

Reacties

Populaire posts van deze blog

Vallende fietsen

  Vandaag een dag van vallende fietsen dus leek het me beter een eind te gaan wandelen

Rondje rond de brand

Heerlijk gefietst op deze mooie herfstdag. Noem het een rondje rond Suawoude, een rondje rond de  brand . De inwoners van Suawoude waren minder blij…..

2019